Linguistic prejudice in portuguese language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/multi.v29i72.4155

Keywords:

learning, normative grammar, linguistic prejudice

Abstract

The present article has as its theme the approach referring to the “Linguistic Prejudice in Portuguese Language Classes”, with the objective of researching how common it is to witness cases of prejudice with the language in the classroom. In order to show the influence of society and the role of the school regarding linguistic prejudice, it is therefore necessary to note that the Portuguese language is not based only on normative grammar, it must also be observed that linguistic prejudice affects learning of the student. This study is carried out through bibliographic research. Therefore, it is possible to verify that many remain trapped in the myth that the most difficult language is the most beautiful and the most correct, and only educated people speak this dialect.

Author Biographies

Behatryz Fernanda de Souza Soares, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Pós-graduanda em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduação em Letras, Habilitação Português/Inglês e suas respectivas literaturas pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Atualmente é professora de Literatura, Produção de Texto e Língua Portuguesa da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul.

Maria Fernanda Borges Daniel de Alencastro, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Mestrado em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Especialização em Língua Portuguesa com foco em Redação, pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Graduação em Letras, Habilitação Português/Inglês pelas Faculdades Unidas de Mato Grosso (FUCMT). Atualmente, é professora nos cursos de Direito, Letras, Pedagogia e Educação a Distância da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). 

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Published

2024-10-03

How to Cite

Soares, B. F. de S. ., & Alencastro, M. F. B. D. de . (2024). Linguistic prejudice in portuguese language classes. Multitemas, 29(72), 123–145. https://doi.org/10.20435/multi.v29i72.4155