Professional training for service to the deaf community: a study of basic training in LIBRAS in Juazeiro, BA
DOI:
https://doi.org/10.20435/multi.v28i68.3909Keywords:
LIBRAS, labor market, deaf personAbstract
This work seeks to analyze the impacts of training in Brazilian Sign Language (LIBRAS) for the insertion in the labor market of students from a school for people with disabilities in Juazeiro, BA. The methodology is qualitative, based on a case study, with data collection carried out through participant observation and interviews with a semi-structured script − with management, teachers, and students. Among the results, the following stand out: (1) that despite advances in legislation and incentives for training, the inclusion of people with disabilities in the market is still timid; (2) initial training in LIBRAS is well accepted and recognized as a differential; and (3) the full citizenship of the deaf will only be possible when the market is also receptive. For all, it is possible to conclude that training in LIBRAS favors the acceptance of people with disabilities and brings the job market closer to deaf people.
References
BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 05 abr. 2016.
BRASIL. Decreto n. 6.523, de 31 de julho 2008. Regulamenta a Lei n. 8.078, de 11 de setembro de 1990, e fixa normas gerais sobre o Serviço de Atendimento ao Consumidor - SAC por telefone. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/decreto/d6523.htm. Acesso em: 09 abr. 2016.
BRASIL. Decreto Federal n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei n. 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2005.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http:// www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 abr. 2022.
BRASIL. Lei n. 8.213, de 24 de julho de 1991. Dispõe sobre os planos de benefícios da Previdência Social e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1991. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8213cons.htm. Acesso em: 8 jan. 2016.
BRASIL. Lei n. 7.853, de 24 de outubro de 1989. Apoio às pessoas portadoras de deficiência, sua integração social, sobre a Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1989. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L7853.htm. Acesso em: 11 set. 22.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República; Casa Civil; Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1988. Disponível em: http://inclusaoja.com.br/legislacao/. Acesso em: 10 set. 22.
FREITAS, Elmo; COSTA, Verisnalda. Um olhar sobre a deficiência auditiva. Cérebro Pedagógico [online], [s.l.], 17 abr. 2011. Disponível em: http://cerebropedagogico.blogspot.com.br/2011/04/pessoas-com-surdez.html. Acesso em: 10 jun. 22.
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa. A prática fonoaudiológica frente às diferentes concepções de linguagem. Revista Espaço, Instituto de Educação de Surdo, [s.l.], v. 10, p. 30-40, 1998.
MESERLIAN, Kátia Tavares; VITALIANO, Célia Regina. Análise sobre a trajetória histórica da educação dos surdos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (EDUCERE), 9.; ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 3., 2009, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUCPR, 2009. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/3114_1617.pdf. Acesso em: 15 jan. 2022.
SILVA, Claudionir Borges da. Cenário armado, objetos situados: o ensino de geografia na educação de surdos. 2003. 244f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, 2003. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/3638/000390803.pdf?sequence=1. Acesso em: 14 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fabiana Pionório Tôrres, Flaviane Maria Florêncio Monteiro Silva, Pedro Pereira Tenório, Ednaldo Ferreira Tôrres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Multitemas têm acesso aberto (Open Access) sob a licença Creative Commons Attribution, que permite uso, distribuição e reprodução em qualquer meio, sem restrições desde que o trabalho original seja corretamente citado.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.