Use of bicycles as alternative transport: implications of the cultural question in the preservation of the environment
DOI:
https://doi.org/10.20435/multi.v25i60.2925Keywords:
traffic accidents, cyclists, urban mobility, sustainabilityAbstract
It was analyzed the culture of bicycle use as a means of transportation in the municipality of Uberlândia. Data was gathered through the observation of documents and information from Secretariat of Transit and Transport, Federal University of Uberlândia, and the local City Hall. An electronic questionnaire was also applied, with the participation of 109 cyclists. The lack of infrastructure is a serious problem in the municipality, which has about 98,119 meters of bikeways with a high rate of accidents involving cyclists, which means that the use of the bicycle is reduced. It is concluded that the lack of cycling infrastructure has caused a high number of accidents. In this way, the need for discussions on actions aimed at increasing bicycle use and the need to implement measures to reduce the occurrence of traffic accidents involving cyclists were highlighted.
References
ANDRADE, S.M.; MELLO, J.M.H.P. Características das vítimas por acidentes de transporte terrestre em município da Região Sul do Brasil. Revista de Saúde Pública, v.34, n.2, p. 149-156, 2000.
ANTP. ASSOCIAÇÃO NACIONAL E TRANSPORTES PÚBLICOS. Sistema de Informações da Mobilidade Urbana. Relatório Geral 2012, Julho/2014. Disponible em: <http://files-server.antp.org.br/_5dotSystem/dowload/dcmDocument/2014/08/01/CB06D67E-03DD-400E-8B86-D64D78AFC553.pdfml> Acesso em: 12 out. 2019.
ARAUJO, M.C.V. Estudo de caso: Levantamento do perfil dos usuários das ciclovias de três Regiões Administrativas do Distrito Federal [monografia]. Brasilia: Centro Universitário de Brasília – UniCEUB; 2016.
BACCHIERI, G.; GIGANTE, D.P.; ASSUNÇÃO, M.C. Determinantes e padrões de utilização da bicicleta e acidentes de trânsito sofridos por ciclistas trabalhadores da cidade de Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v.21, n.5, p.1499-1508, 2005.
BASTOS, Y.G.L.; ANDRADE, S.M.; SOARES, D.A. Características dos acidentes de trânsito e das vítimas atendidas em serviço pré-hospitalar em cidade do Sul do Brasil, 1997/2000. Cadernos de Saúde Pública, v.21, n.3, p.815-822, 2005.
BIAZIN, D.T.; RODRIGUES, R.A. Perfil dos idosos que sofreram trauma em Londrina-Paraná. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v.43, n.3, p.602-608, 2009.
DORA, C.; PHILLIPS, M. Transport, environment and health, Copenhagen: WHO Regional Publications, European Series. 2000. Disponible em: <http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/87573/E72015.pdf> Acceso em: 20 nov. 2017.
GAWRYSZEWSKI, V. P. et al. Land transport injuries among emergency department visits in the state of São Paulo, in 2005. Revista de Saúde Pública, v.43, n.2, p.275-282, 2009.
IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de População e Indicadores Sociais, Estimativas da população residente com data de referência 1º de julho de 2017. Disponible em: . Acceso em: 04 nov. 2019.
IPEA. INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Indicadores de mobilidade urbana da Pnad 2012. Brasília, 2013. (Comunicado do IPEA; n. 161). Disponible em: < http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/comunicado/131024_comunicadoipea161.pdf>. Acceso em: 05 nov. 2019.
PEZZUTO, C.C. Fatores que influenciam o uso de bicicleta [disertación]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos/UFSCAR; 2002. 146 p.
PROVIDELO, J.K.; SANCHES, S.P. Percepções de indivíduos acerca do uso da bicicleta como modo de transporte. Revista Transportes, v. XVIII, n.2, p.53-61, 2010.
SIMONI, J.H. et al. Conflito entre pedestre e ciclovia: um estudo de caso da Avenida Mandacarú em Maringá – PR. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v.19, n.2, p.587-594, 2015.
SOUSA, C.A.M.; BAHIA, C.A.; CONSTANTINO, P. Análise dos fatores associados aos acidentes de trânsito envolvendo ciclistas atendidos nas capitais brasileiras. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, n.12, p.3683-3690, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos publicados na Revista Multitemas têm acesso aberto (Open Access) sob a licença Creative Commons Attribution, que permite uso, distribuição e reprodução em qualquer meio, sem restrições desde que o trabalho original seja corretamente citado.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.