Participatory methodologies as a tool to guide activities in rural communities benefited from Technical Assistance and Rural Extension (ATER) projects: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.20435/multi.v27i67.3428Keywords:
ATER, extension, reporting, methodologies, participationAbstract
This paper reports the experience of a student of the Postgraduate Program in Rural Extension (PPGExR) at the Federal University of Vale do São Francisco (UNIVASF), in the use of participatory methodologies, in his role as an extensionist in an Technical Assistance and Rural Extension (ATER) project. Based on community activities carried out in the first year of project execution, this is a descriptive report. Twenty-four Participatory Rural Diagnosis (PRDs) were carried out in four municipalities in the Jacuípe Basin Identity Territory, from the implementation of the project in the years 2016 to 2019, with the main participatory tools being tried out: the semi-structured interview; the timeline; and the matrix of strengths, opportunities, weaknesses, and threats (SWOT). From this perspective, the importance of participatory methodologies that collaborate with the educational practice in the communities is revealed, allowing the exchange of experiences and contributing to a more democratic ATER. Furthermore, the experience contributed to the training of the extensionist, providing interdisciplinary knowledge.
References
AMARAL, H. E. R. O diagnóstico rural participativo como ferramenta para o estudo de pequenas propriedades em Rio Claro – SP. 2013. TCC (Bacharelado em Geografia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2013.
DINIZ, R. F.; HESPANHOL, A. N. ABCAR à ANATER: trajetória e desafios da extensão rural para o Desenvolvimento Rural Sustentável no Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GEÓGRAFOS, 7., 2014. Vitória. Anais [...]. Vitória: AGB, 2014.
FREITAS, A. F.; FREITAS, A. F.; DIAS, M. M. O Uso do Diagnóstico Rápido Participativo (DRP) como Metodologia de Projetos de Extensão Universitária. Em Extensão, Uberlândia, v. 11, n. 2, p. 69-81, jul./dez. 2012.
KUMMER, L; DIZ, V. L. C. A.; SOARES, R. M. F. Metodologia participativa no meio rural: uma visão interdisciplinar: conceitos, ferramentas e vivências. Salvador: GTZ/ EBDA, 2007.
MARINHO, C. M.; FREITAS, H. Utilização de Metodologias Participativas nos processos de Assistência Técnica e Extensão Rural (ATER): Fundamentos teórico-práticos. EXTRAMUROS - Revista de Extensão da UNIVASF, Petrolina, v. 3, n. 2, p. 10-28, [edição especial], jul. 2015.
MENEZES, S. F. S.; DANTAS, M. E. C.; SALLES, M. C. T.; FILHO, P. C.; DUARTE, A. K. N.; MEDEIROS, J. L. B. Diagnóstico rural participativo (DRP) uma ferramenta necessária para investigação/intervenção: experiência do projeto CAJUSOL no território do Seridó (RN). In: CIRCUITO DE DEBATES ACADÊMICOS, 1., 2011. Brasília. Anais [...]. Brasília: IPEA, 2011.
VERDEJO, M. E. Diagnóstico rural participativo: guia prático DRP. Brasília: MDA/Secretaria da Agricultura Familiar, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jamara Marques Jacome, Reginaldo Pereira dos Santos, Michelle Christini Araújo Vieira, Braz José do Nascimento-Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos publicados na Revista Multitemas têm acesso aberto (Open Access) sob a licença Creative Commons Attribution, que permite uso, distribuição e reprodução em qualquer meio, sem restrições desde que o trabalho original seja corretamente citado.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.