Educational processes for the teaching of ethnic-racial education in regions with traditional black and indigenous communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v25i3.4057

Keywords:

work conditions, Pedagogy, traditional communities, teacher education

Abstract

The study aimed to highlight the learning dynamics within specific local conditions of Mid-West of Paraná State, focusing on ethnic-racial issues in Pedagogy formation. Drawing on Anthropology of Education and Social Psychology, the research employed the methodology of learning constellations to investigate the graduation in Pedagogy (2005-2015), their pedagogical practices (2015-2017) and ongoing formation related to education to racial-ethnic relationships. Teachers were selected based on these educational experiences, specifically those who participated in the ongoing formation. The Mid-West of Parana State, Brazil, concentrated most of indigenous (Kaingang and Guarani) and quilombolas communities, contributing to, a priori, an encounter with those traditional communities and their knowledge dynamics. However, facing land conflicts, ethnocentric knowledge remained central in the Pedagogy formation, causing refractory practices related to racial-ethnic knowledge. Thus, it revealed that work conditions by shifting teachers/lecturers and distance of work composed the major invariants, by which challenges formators proximity to racial-ethnic knowledge. In additional, local power relations also play a role, engendering refractory pedagogical practices to the pedagogical experiences of racial relations in school routine, from initial teacher training to professional practice.

Author Biographies

Jefferson Olivatto Da Silva, Universidade Estadual de Londrina-PR (UEL); Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Londrina, Paraná, Brasil.

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR); em Serviço Social e Política Social pela Universidade Estadual de Londrina (UEL); e em História pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Mestrado em Educação pela UNESP. Graduação em Filosofia pela UniSagrado e em Psicologia pela UNESP. Docente Associado ao Departamento de Psicologia Social e Institucional da UEL, no Programa de Pós-Graduação em Psicologia, e no Programa em Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO).

Alessandra Castelini, Federal University of Piauí

Doutora em Diversidade Cultural e Inclusão Social pela Federação dos Estabelecimentos de Ensino Superior em Novo Hamburgo (FEEVALE/RS). Período de Estudos na modalidade Sanduíche no Exterior PDSE/CAPES, pelo Instituto Politécnico de Leiria (IPL), em Portugal. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO-PR). Especialista em Gestão e Organização Escolar, especialista em Coordenação Pedagógica e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente Adjunta I da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora Formadora do Centro de Educação Aberta a Distância da UFPI.

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Published

2024-10-30

How to Cite

Da Silva, J. O., & Castelini, A. (2024). Educational processes for the teaching of ethnic-racial education in regions with traditional black and indigenous communities. Interações (Campo Grande), 25(3), e2534117. https://doi.org/10.20435/inter.v25i3.4057