Special Education in Physical Education: what teachers think about students with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v25i4.3975

Keywords:

special education, Physical Education, narratives

Abstract

This study investigates the schooling of students with disabilities in the common school. It aims to understand the meanings that Physical Education teachers attribute to their students with disabilities. The research is based theoretically and methodologically on the historical-cultural perspective of human development, especially on the elaborations of Lev Semionovitch Vigotski on the social constitution of human development and its propositions on the conditions of development possibilities of students with disabilities. It is anchored in the historical-dialectical method and in biographical studies by bringing narrative as a symbolic instance of language. The data were constructed in a municipal public school in a small city in the northwest region of the interior of the state of São Paulo, during the 2022 school year, recorded through narrative interviews with four teachers. The results show that the meanings that teachers attribute to students with disabilities are contradictory. Moreover, the findings point to the need for an educational change, which includes a real and effective teaching for students with disabilities, a policy model, a school, a pedagogical practice that promotes for these students opportunities not only to be in the social environment, but to act in it, as protagonists, as subjects capable of learning and developing.

Author Biography

Rodrigo Barbuio, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Doutorado em Educação pela Universidade São Francisco (USF). Mestrado em Educação pelo Centro Universitário Moura Lacerda (CUML). Especialização em Educação Física Escolar (UNIFEV, 2009). Especialização em Educação Especial e Inclusiva (IFRN, 2020). Especialização em Atendimento Educacional Especializado (UFPEL, 2020). Graduação em Educação Física (UNIFEV, 2007). Graduação em Pedagogia (UMESP, 2021). Graduação em Educação Especial (UFSCar, 2022). Graduação em Letras, com ênfase em Libras (UFMG, 2022).

References

AMARAL, L. A. Sobre crocodilos e avestruzes: falando de diferenças físicas, preconceitos e sua superação. In: AQUINO, J. G. (Org.). Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998. p. 11–30.

AMARAL, L. A. Conhecendo deficiência (em companhia de Hércules). São Paulo: Robe, 1995.

ANDRADE, J. M. A.; FREITAS, A. P. Possibilidades de atuação do professor de educação física no processo de aprendizagem de alunos com deficiência. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 4, p. 1163–73, out. 2016.

BARBUIO, R. Eu também quero falar! Narrativas de alunos com deficiência e com Transtorno do Espectro do Autismo sobre a escola comum e as aulas de Educação Física. 2021. 166 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2021.

BARBUIO, R. Possibilidades de participação de uma aluna em condição de deficiência: focalizando a Educação Física Escolar. 2016. 72 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro Universitário Moura Lacerda, Ribeirão Preto, 2016.

BARBUIO, R.; CAMARGO, E. A. A; FREITAS, A. P. A participação de uma aluna em condição de deficiência intelectual nas aulas de Educação Física. In: PAVAN, L. S. (Ed.). Avaliação, políticas e expansão da educação brasileira. Ponta Grossa: Atena, 2019. v. 3. p. 24–39.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: MEC, 2017.

CARVALHO, C. L.; ARAÚJO, P. F. Inclusão escolar de alunos com deficiência. Interface com os conteúdos da Educação Física. Educación Física y Ciencia, Buenos Aires, v. 20, n. 1, [s.p.], 2018.

CASTRO, M. R.; TELLES, S. C. C. Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de Educação Física em escolas públicas regulares do Brasil: uma revisão sistemática de literatura. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 62, p. 01-20, abr./jun. 2020.

BOLÍVAR, A.; DOMINGO, S.; FERNÁNDEZ, C. M. Pesquisa narrativa biográfica em educação – abordagem e metodologia. Madrid: Wall, 2001.

DAINEZ, D. Desenvolvimento e deficiência na perspectiva histórico-cultural: contribuições para educação especial e inclusiva. Revista de Psicología, Santiago, v. 26, n. 2, p. 151–60, 2017.

DRAGO, R. Inclusão escolar e atendimento educacional especializado no contexto do projeto político pedagógico. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília-DF, v. 27, n. 3, p. 433–52, 2011.

FIORINI, M. L. S.; MANZINI, E. J. Estratégias de professores de Educação Física para promover a participação de alunos com deficiência auditiva nas aulas. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 24 n. 2, p. 183–98, abr./jun. 2018.

FREITAS, A. P. A narrativa (auto)biográfica como meio/modo de elaboração de conhecimento de alunas de pedagogia no contexto da educação inclusiva. In: BERNARDES, M. E. M. (Org.) Narrativas e Psicologia da Educação: pesquisa e formação. São Paulo: Terracota, 2019. p. 43–66.

FREITAS, A. P.; MONTEIRO, M. I. B.; CAMARGO, E. A. A. Contradições no/do cotidiano escolar: professores e alunos com deficiência diante do ensino na diversidade. Horizontes, Campinas, v. 33, n. 2, p. 27–36, 2015.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Cia. das Letras, 1989.

GÓES, M. C. R. As contribuições da abordagem histórico-cultural para a pesquisa em educação especial. In: BAPTISTA, C. R; CAIADO, K. R. M.; JESUS, D. M. (Org.). Educação especial: diálogo e Pluralidade. Porto Alegre: Mediação, 2008. p. 37–46.

GÓES, M. C. R. Relações entre desenvolvimento humano, deficiência e educação: contribuições da abordagem histórico-cultural. In: OLIVEIRA, M. K.; SOUZA, D.T. R.; REGO, T. C. Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Editora Moderna, 2002. p. 95-114.

GÓES, M. C. R.; LAPLANE, A. L. F. Políticas e Práticas de Educação Inclusivas. Campinas: Autores Associados, 2002.

KASSAR, M. C. M. O sujeito, a marginalidade e o jogo de sentidos. In: SMOLKA, A. L. B.; NOGUEIRA, A. L. H. (Org.). Questões de desenvolvimento humano: práticas e sentidos. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 171–92.

KASSAR, M. C. M. Marcas da história social no discurso de um sujeito: uma contribuição para a discussão a respeito da constituição social da pessoa com deficiência. Caderno Cedes, Campinas, v. 20, n. 50, p. 41–54, 2000.

KELLY, B. O. A mágica da exclusão: sujeitos invisíveis em salas especiais. 2012. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília-DF, 2012.

MARQUES, E. S. A; CARVALHO, M. V. C. Vivência e prática educativa: a relação afeto-intelecto mediando modos de ser professor e aluno. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 3, n. 2, p. 1–25, maio/ago. 2019.

SARMENTO, T. Narrativas (auto) biográficas de crianças: alguns pontos em análise. In: PASSEGGI, M. C. (Org.). Pesquisa (auto) biográfica em educação infâncias e adolescências em espaços escolares e não escolares. Natal-RN: Editora da EDUFRN, 2018. p. 123–43.

SOUZA, F. F. Políticas de educação inclusiva: análise das condições de desenvolvimento dos alunos com deficiência na instituição escolar. 2013. 297f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

SOUZA, F. F.; SMOLKA, A. L. B. Políticas de Educação Inclusiva: a escola como lugar de constituição de corpos/sujeitos com deficiências. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE (CONBRACE), 16.; CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE (CONICE), 3., 2009, Salvador. Anais [...]. Salvador: [s.n.], 2009. p. 1–13.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

VIGOTSKI, L. S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 71, p. 21–44, 2000.

VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo V. Madrid: Visor, 1997.

VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo III. Madri: Visor, 1995

VIGOTSKI, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2024-12-12

How to Cite

Barbuio, R. (2024). Special Education in Physical Education: what teachers think about students with disabilities. Interações (Campo Grande), 25(4), e2543975. https://doi.org/10.20435/inter.v25i4.3975