Infant cultures of Pantanal children in a school context: protagonism as an development of local culture element
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v24i1.3774Keywords:
Pantanal children, children's cultures, school context, protagonismAbstract
The Pantanal region of Mato Grosso do Sul, through the implementation of its farm schools, opens up possibilities for investigation and, in this context, this text emerges, presenting an excerpt of doctoral research. The investigation, with a qualitative approach and ethnographic nature, had as subjects children from a farm located in the municipality of Aquidauana, state of Mato Grosso do Sul. The text in question aims to identify the re(creations) and appropriations of Pantanal children in infant games, in a school context, illustrative of their protagonism and landmark of the local culture. It is anchored in the assumptions of the Sociology of Childhood, which recognizes children as social actors, protagonists of their life stories. It uses participant observation, field notebook, photographs, and conversation circles for data collection, as a way of getting to know the group and interacting during their games, which manifest children's protagonism. The results show that Pantanal children, through interactive actions in their games, carry individual knowledge built in the daily experiences of their broader social and cultural worlds and, in some way, assume shared elements of interaction with other children and adults, thus generating the re(creations) and appropriations of their Pantanal lives.
References
BARROS, M. de. Memórias inventadas: as infâncias de Manoel de Barros. São Paulo: Planeta, 2010.
BORBA, A. M. Quando as crianças brincam de ser adultos: vir a ser ou experiência da infância? In: LOPES, J. J. M.; MELLO, M. B. (Org.). O jeito de que nós crianças pensamos sobre certas coisas: dialogando com lógicas infantis. Rio de Janeiro: Rovelle, 2006.
CORSARO, W. A. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MÜLLER, F.; CARVALHO, A. M. A. (Org.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009.
CORSARO, W. A. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artemed, 2011.
DIAS, M. C. M. O brincar com as múltiplas linguagens na educação infantil. In: DIAS, M. C. M. Brincar: o brinquedo e a brincadeira na infância. São Paulo: Cenpec, 2009.
DOLTO, F. Os caminhos da educação. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
FRIEDMANN, A. O brincar no cotidiano da criança. São Paulo: Moderna, 2013.
KRAMER. Pesquisando infância e educação: um encontro com Walter Benjamin. In: KRAMER, S.; LEITE, M. I. (Org.). Infância: fios e desafios da pesquisa. Campinas: Papirus, 1996. p. 13–38.
LEVIN, E. A infância em cena: constituição do sujeito e desenvolvimento psicomotor. Petrópolis: Vozes, 1997.
PROUT, A. Reconsiderar a nova sociologia da infância: para um estudo multidisciplinar das crianças. Ciclo de Conferências em Sociologia da Infância 2003/2004. Braga, PT: IEC, 2004.
SARMENTO, M. J. O Estudo de caso etnográfico em educação. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B. Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Braga, PT: Instituto de Estudos da Criança. Universidade do Minho, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marta Regina Brostolin, Janaina Nogueira Maia Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.