Federative Coordination and municipal health policy in the municipality of Viçosa, MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v25i3.3334

Keywords:

responsibility, autonomy, command, municipal health policy, federative coordination

Abstract

This article deals with the federative coordination of health policy. The Brazilian federation established by the 1988 Constitution determined greater municipal autonomy, however, in the 1990s, there was a need for the federal government to coordinate certain public policies, with emphasis on health policy. This study proposes to analyze how the municipality of Viçosa, MG, positions itself, with regard to health policy, in the face of federative coordination exercised by the federal government. In order to fulfill the aim, a qualitative case study of the health policy of the municipality of Viçosa, MG, was carried out, with an in-depth study being carried out. Three methods were used for data collection: interviews with 22 subjects, observation and document analysis, characterizing the sequenced triangulation of data collection techniques. From the collected data, content analysis was performed based on three categories: “Command”, “Autonomy”, and “Responsibility”. It is concluded that the municipal government reacts to the national guidelines, and that, due to the predominance of the federal government's induction, the reduced normative and financial autonomy and the lack of capacity of the municipal government to propose programs that are peculiar to the municipality of Viçosa, MG, the health demands assimilated by the public governance of the municipality are those determined and established by the federal government, compatible with the municipal needs, being the federal coordination determinant for the effective attendance of the municipal health demands.

Author Biographies

Tainá Rodrigues Gomide Souza Pinto, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil.

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (UFV).  Graduada em Direito pela Escola de Ensino Superior de Viçosa, e em Ciências Contábeis pela UFV. Professora do Departamento de Administração e Contabilidade da UFV. Com atuação na área de administração, contabilidade e finanças públicas.

Ivan Beck Ckagnazaroff, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Doutor em Doctoral Programme Aston Business School pela Aston University. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduado em Economia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Professor titular, com dedicação exclusiva, do Departamento de Ciências Administrativas e do Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (Cepead), da Universidade Federal de Minas Gerais.

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Published

2024-10-07

How to Cite

Pinto, T. R. G. S., & Beck Ckagnazaroff, I. . . (2024). Federative Coordination and municipal health policy in the municipality of Viçosa, MG. Interações (Campo Grande), 25(3), e2533334. https://doi.org/10.20435/inter.v25i3.3334