Returns to education in Brazil: focus on the South and Northeast regions for year 2017

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v23i1.3052

Keywords:

human capital, income, return of schooling

Abstract

This paper aims to analyze the effects of education on the income of individuals residing in Brazil and, specifically, in the South and Northeast regions. Estimates are made from the PNAD database for the year 2017 using the income equation proposed by Mincer (1974) and Heckman's (1979) procedure to correct the selection bias. The method of Trostel (2004) is also used to calculate the returns to schooling both in Brazil and in the South and Northeast regions. As a main result, the theoretical model and its estimates indicate that in all the regions analyzed, human capital presents increasing returns, which are increasingly higher as the individual reaches higher degrees of education, pointing out that in Brazil people with 4 years of study have returns of 2.9% in their salaries; with 15 years of study the returns are 33.2%. In the South and Northeast, the values ​​are respectively 1.8% and 2.7% for 4 years, and 26, 3% and 33.2% for 15 years of study, indicating higher returns for the Northeast region. Therefore, the results suggest that it is of fundamental importance to devise policies that encourage the completion of higher levels of education to increase workers' income.

Author Biographies

Tatiana Borges da Silva, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestranda em Teoria Econômica na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pós-graduanda em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário de Maringá (Unicesumar). Graduada em Ciências Econômicas pela UEM. Professora Mediadora na Unicesumar..

Kézia de Lucas Bondezan, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Economia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), com Doutorado Sanduíche na Universidade do Minho, em Portugal. Mestre e graduada em Economia pela UEM. Professora adjunta na Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Miriã de Sousa Lucas, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda em Ciências Econômicas (área de concentração: Teoria Econômica) na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre e Graduada em Ciências Econômicas pela UEM. Pós-graduanda em Docência no Ensino Superior: Tecnologias Educacionais e Inovação pelo Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR). Técnica Bancária na Caixa Econômica Federal.

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Published

2022-04-28

How to Cite

Silva, T. B. da, Bondezan, K. de L., & Lucas, M. de S. (2022). Returns to education in Brazil: focus on the South and Northeast regions for year 2017. Interações (Campo Grande), 23(1), 67–83. https://doi.org/10.20435/inter.v23i1.3052