History, Sociabilities and Resignifications: dimensions of the candy cartridge from Sul de Minas (MG, Brazil)
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v22i3.2899Keywords:
cartridge, culture, local development, traditional knowledge, Minas's SouthAbstract
This work is the result of reflections on the intertwining of “culture and development” themes from the perspective of small municipalities and/or local communities. More specifically, it is limited to understanding the socio-cultural elements present in the multiple dimensions – historical, socialization, production – of the candy cartridge from the South of Minas Gerais State, which give reason and meaning to the people and communities in which this practice is inserted. From this perspective, the objective of this research was to tell the story of the candy cartridge from South of Minas Gerais State from the cultural elements that relate to local development. The data collection was carried out in four ways: a survey of scientific productions in the databases; survey on the web of records that mentioned the presence of the cartridge; conversations with women who had historical and personal relationships with the candy cartridge; field observations at parties in the region and the cartridge production workshop. The strategy of confrontation between the empirical universe and the theoretical readings was chosen, evidencing the reports present in the material collected to formulate the theoretical arguments applicable to the studied reality. The paths traveled in search of knowing the candy cartridge led to the identification of the categories (i) history and aesthetics, (ii) relationships of sociability and identity, and (iii) resignifications for its preservation, which were told using the essay approach.
References
AYALA, Maria Ignez Novais. Cultura popular e temporalidade. In: AYALA, Maria Ignez Novais; AYALA, Marcos (Org.). Metodologia para as pesquisas em culturas populares: uma experiência vivenciada. [S.l.]: Editora Edson Soares Martins, 2015a. p. 51-65.
AYALA, Maria Ignez Novais. Algumas reflexões sobre formação de pesquisadores, documentação e procedimentos metodológicos. In: AYALA, Maria Ignez Novais; AYALA, Marcos (Org.). Metodologia para as pesquisas em culturas populares: uma experiência vivenciada. [S.l]: Editora Edson Soares Martins, 2015b. p. 25-37.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 2005.
BOLOGNINI, Dalva Soares. O ponto do doce. São Paulo: Biblioteca 24 horas, 2010.
BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. 3. ed. Porto Alegre: Zouk, 2006.
DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna. S. Handbook of qualitative research. London: Sage, 2000.
DOWBOR, Ladislau. Desenvolvimento Local e apropriação dos processos econômicos. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 51, p. 99-112, set./mar. 2010.
CARVALHO, Edgard de Assis. Cultura e complexidade: um trajeto antropológico. In: PIMENTA, Carlos Alberto Máximo; MELLO, Adilson da Silva (Org.). Encruzilhadas da cultura: desenvolvimento, tecnologias e sociedade. São Paulo: Cabral Editora; Livraria Universitária, 2013. p. 49-69.
COLLING, Sandra Maria Costa dos Passos; WEBER, Roswithia. Preparativos e festividades do casamento de descendentes de imigrantes alemães na metade do século XX, no Rio Grande do Sul. Interações, Campo Grande, v. 21, n. 2, p. 331-46, 2020.
FISCHER, Ernst. A necessidade da arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multi- territorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
HALL, Stuart. Identidades culturais na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: Editora DP&A, 2006.
LEFEBVRE, Henri. La production de l'espace. Paris: Anthropos, 1974.
LEMES, Vanderléa. Cidade mantém tradição dos cartuchos de doces. Primeira Página, Pouso Alegre, nov. 2004. Disponível em http://mentorweb.univas.edu.br/univas/primeirapagina/novembro_2004/6_novembro_2004.pdf. Acesso em: 7 ago. 2016.
MAZZA, Adriana Carla Avelino; IPIRANGA, Ana Sílvia Rocha; FREITAS, Ana Augusta Ferreira de. O design, a arte e o artesanato deslocando o centro. Cadernos EBAPE.BR, São Paulo, v. 5, n. 4, p. 1-11, dez. 2007.
MINAS GERAIS (Estado). Assembleia Legislativa de Minas Gerais. Reconhece como de relevante interesse cultural do Estado o cartucho de doce confeccionado no Município de São José do Alegre. Belo Horizonte, MG, 2019.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, jul./dez. 1993.
REIS, Marco Antonio dos Santos. Baú da Vilma: cartucho. Jornal O Lince, Aparecida, n. 43, jan./fev. 2012. Disponível em: http://www.jornalolince.com.br/2012/fev/pages/grafias-marco-reis.php. Acesso em: 01 jul. 2016.
SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico–informacional. São Paulo: Editora Hucitec, 1994.
SCHNEIDER, Clair Odete; GODOY, Cristiane Maria Tonetto; WEDIG, Josiane Carine; VARGAS, Thiago de Oliveira. Mulheres rurais e o protagonismo no desenvolvimento rural: um estudo no município de Vitorino, Paraná. Interações, Campo Grande, v. 21, n. 2, p. 245-58, 2020.
SIQUEIRA, Ana Benedicta. A magia dos cartuchos de festas. Portal Piranguçu, Piranguçu, 12 jun. 2007. Disponível em: https://url.gratis/Q4cHDE. Acesso em: 01 jul. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.