Experiences of fundraising and the interface with social marketing: a case study in the Diadema Social Center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v22i2.2864

Keywords:

fundraising, third sector, social marketing

Abstract

Non-governmental organizations (NGOs) are one of the types of organizations that make up the third sector. This study aims to identify the fundraising strategies used by a Brazilian NGO, to verify the interface between fundraising and social marketing to apply strategies to leverage fundraising. The research was qualitative, using the case study method at the Diadema Social Center. As conclusions, it was possible to evaluate several points that interface with marketing. Managers must try to overcome the barriers that exist in these sectors for the activity implementation and organize it, avoiding dispersion of efforts. Strategic planning must be applied by the sector's institutions, as well as including an appropriate distribution of the different sources of funds. There is a tendency towards centralization for fundraising, which limits collection. Marketing strategies are limited to communication. However, there is diversification of fundraising. Among the various conclusions presented, there is a need to apply social marketing in attracting donations to organizations with social proposals.

Author Biographies

Alexandre Luzzi Las-Casas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutor em Administração pela Fundação Getúlio Vargas (FGV). Atualmente é professor titular do departamento de administração da Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (FEA/PUC-SP). Coordenador do programa de estudos pós-graduados em Administração na PUC-SP.

Ruy Teske, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

(in memorian) Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Susana Costa Silva, Católica Porto Business School (Portugal)

Doutora em Marketing pela University College Dublin (UCD), Irlanda. Atualmente, é professora associada na Católica Porto Business School (CPBS) e professora adjunta visitante na University of Saint Joseph, China. É presentemente diretora do Mestrado em Marketing e do Mestrado em Gestão na CPBS. Membro do Board da European Marketing Academy Conference.

Belmiro do Nascimento João, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atualmente é professor titular do departamento de administração da Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais (FEA) e do programa de estudos pós-graduados em Administração na PUC-SP.

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Published

2021-09-15

How to Cite

Las-Casas, A. L., Teske, R., Silva, S. C., & João, B. do N. (2021). Experiences of fundraising and the interface with social marketing: a case study in the Diadema Social Center. Interações (Campo Grande), 22(2), 513–530. https://doi.org/10.20435/inter.v22i2.2864