Interpersonal relationships in school and the local development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v22i1.2355

Keywords:

interpersonal relationships in school, violence in school, human rights, local development

Abstract

Interpersonal relationships in school are an important element in the constitution of local development. They are revealing of the territorial dynamics concerning the situations of disaggregation resulting from the search for the assertion of group interests, but they also denote the good deeds of the pretensions of making harmony with cultural diversities and the construction of identities. This article brings theoretical review results interested in knowing concepts and approaches on interpersonal relationships in the school and educational proposals to face this challenge. Three of the main conclusions found: the relationship problems that affect the coexistence in the school and the local development have primordial origin in the social structure; violence and intolerance, to any degree, affect human rights and the possibilities of social inclusion for education; there are concrete experiences that show that it is possible to improve interpersonal relationships in school.

Author Biographies

Samira Fakhouri Baia, Escola Estadual José de Alencar

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local do Centro Universitário Una, Belo Horizonte, MG. Graduada em Direito e em Administração pelo Centro de Ensino Superior do Amapá (instituição). Atua como professora de Artes no ensino fundamental II e em cursos de educação profissional em Administração.

Lucília Regina de Souza Machado, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Pós-doutora em Sociologia do Trabalho pelo Institut des Recherches sur les Sociétés Contemporaines (Iresco), Paris. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Educação e Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora titular aposentada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atua principalmente nos seguintes temas: trabalho, teoria da atividade, formação humana, pedagogia do trabalho, educação, escola unitária, trabalho-educação, educação profissional e tecnológica, gestão social, desenvolvimento local, políticas sociais e políticas públicas.

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Published

2021-06-02

How to Cite

Fakhouri Baia, S., & de Souza Machado, L. R. (2021). Interpersonal relationships in school and the local development. Interações (Campo Grande), 22(1), 177–193. https://doi.org/10.20435/inter.v22i1.2355