Contributions of strategic planning for the management of a higher education institution
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v25i4.4064Keywords:
higher education institution, Institutional Development Plan, strategic planningAbstract
The Institutional Development Plan (IDP) is considered one of the basic instruments of organization and management of a Higher Education Institution (HEI), which aims to establish its mission, philosophy, history, development strategies, organizational structure, form of management, programs, goals, educational guidelines, medium and long-term plans and academic activities. Thus, this study analyses an IDP and the contributions of strategic planning (SP) for the management of a HEI. To this end, two questions were established to guide its production: a) how does a HEI's IDP characterize itself and what relations can be established with the PE? and b) what methodologies are used in the construction of the HEI's IDP? It was produced by means of bibliographic research and analysis of documents from a HEI, taking the form of a case study involved by an exploratory and descriptive research with a qualitative approach. In its constitution, it presents the methodological path, the importance of the EP in the IDP, methodologies for building the IDP and the EP, contributions of the EP in the IDP and in the management of an HEI, and final considerations. The results indicate that the IDP consists of a document organized from the EP that portrays the identity of the HEI: its work philosophy, mission, strategies for achieving goals and objectives, organizational structure and guidelines.
References
ALMEIDA, Marcelo Cavalcanti. Auditoria: um curso moderno e completo. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
ANDRADE, Arnaldo Rosa. A universidade como organização complexa. Revista de Negócios, Blumenau, v. 7, n. 3, p. 15–28, 2002.
ÁNGEL, Julia Blández. La investigación-acción: un reto para el professorado, guia práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación. 2. ed. Barcelona: INDE Publicaciones, 2000.
ARAÚJO, Maria Arlete Duarte. Planejamento estratégico: um instrumental à disposição das universidades? Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, n. 30, p. 74–86, jul./ago.1996.
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BORGES, Djalma Freire; ARAUJO, Maria Arlete Duarte. Uma experiência de planejamento estratégico em universidade: o caso do Centro de Ciências Sociais Aplicadas da UFRN. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, jul./ago. 2001.
BARROS, Aidil Jesus da Silveira; LEHFELD, Neide Aparecido de Souza. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
BRASIL. Decreto n. 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília-DF, 2017.
BRASIL. Lei n. 10.861 de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília-DF, 2004.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES n. 10, de 11 de março de 2002. Dispõe sobre o credenciamento, transferência de mantença, estatutos e regimentos de instituições de ensino superior, autorização de cursos de graduação, reconhecimento e renovação de reconhecimento de cursos superiores, normas e critérios para supervisão do ensino superior do Sistema Federal de Educação Superior. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília-DF, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces10_02.pdf. Acesso em: 27 nov. 2002.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília-DF, 23 de dezembro de 1996.
CARDOSO, Wille Muriel. O impacto do Plano de Desenvolvimento Institucional na profissionalização das instituições privadas de ensino superior. 2006. 66 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Centro de Pós-Graduação em Administração das Faculdades Integradas de Pedro Leopoldo, da Fundação Cultural Dr. Pedro Leopoldo, Pedro Leopoldo, 2006.
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro A; SILVA, Roberto. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à teoria geral da administração. 9. ed. São Paulo: Makron Books, 2014.
CHIAVENATO, Idalberto. Os novos paradigmas: como as mudanças estão mexendo com as empresas. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
COBRA, Marcos Henrique Nogueira. Administração de vendas. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2014.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DAL MAGRO, Cristian Baú; RAUSCH, Rita Buzzi. Plano de desenvolvimento institucional de universidades federais brasileiras. Administração Ensino e Pesquisa, v. 13, n. 3, p. 427–53, 2012.
DEMO, Pedro. Metodologia científica em Ciências Sociais. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1992.
DENZIN, Norma K.; LINCOLN, Yvonna. S. (Org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15–41.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
FACULDADE MERIDIONAL [IMED]. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI 2018-2022. Passo Fundo: IMED, 2018.
KAUFMAN, Ana M. Escola, literatura e produção de texto. São Paulo: Artmed 1991.
KOTLER, Philip. Administração de Marketing: a edição do novo milênio. 10. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2000.
KOTLER, Philip. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1998.
KOTTER, John P. Liderando mudanças. 19. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.
KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. 4. ed. São Paulo: Summus, 2003.
LAKATOS, Eva; Marconi, Marina. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 1992.
LOPES DE SÁ, Antônio. Curso de Auditoria. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MINTZBERG, Henry. Ascensão e queda do planejamento estratégico. Porto Alegre: Bookman, 2004.
RASMUSSEN, Uwe Waldemar. Manual da metodologia do planejamento estratégico. São Paulo: Aduaneiras, 1990.
SANTOS, Betina Steren dos; ANTUNES, Denise Dalpiaz; SCHMITT, Rafael Eduardo. O processo motivacional na educação universitária. In: SANTOS, Bettina Steren dos; CARREÑO, Ángel Boza (Org.). A motivação em diferentes cenários. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2010. p. 21–31.
SCHMITZ, Ana Lúcia Ferraresi; BERNARDES, José Francisco. Atitudes empreendedoras e desafios da gestão universitária. 2008. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, 8., Florianópolis, 2008. Anais Eletrônicos [...]. Florianópolis: UFSC, 2008. p. 1–11.
SILVA, Júlio Eduardo Ornelas. Contribuições do Plano de Desenvolvimento Institucional e do planejamento estratégico na gestão de universidades federais brasileiras. 2013. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
SILVA, Reinaldo Oliveira. Teorias da administração. São Paulo: Editora Pioneira Thomsom Learning, 2001.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL [UFRGS]. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI 2016-2026. Porto Alegre: UFRGS, 2016.
WALKER, H. J.; ARMENAKIS, A. A.; BERNERTH, J. B. Factors influencing organizational change efforts: An integrative investigation of change content, context, process and individual differences. Journal of Organizational Change Management, Northspring (Reino Unido), v. 20, n. 6, p. 761–73, 2007.
WALTER, Silvana Anita; MEYER JUNIOR, Victor. Estratégias acadêmicas: análise de uma escola de administração. In: SILVEIRA, Amélia; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. Reflexões sobre administração universitária e ensino superior. Curitiba: Ed. Juruá/Blumenau: Edifurb, 2010. p. 73–100.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dr. Josimar de Aparecido Vieira, Me. Lusimar Falabrette
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.