Mental health of university students in times of pandemic restriction
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v24i4.3967Keywords:
university students, mental health, social isolationAbstract
Social isolation practiced during the COVID-19 pandemic has had repercussions in various aspects of the personal and social lives of thousands of people. Among the social categories most severely affected are young college students. This group has been impacted not only in terms of their mental health, within this context, but also strained by unemployment, the need for technological adaptations, and, primarily, social isolation. This research focuses precisely on the issue of social isolation, a reality that has been shown to affect both physical and psychological health. The text revolves around the objective of analyzing the effects of this restriction on the mental health of university students at the Catholic University Dom Bosco in Campo Grande, Mato Grosso do Sul. Data is obtained from a sample of 648 participants through an online questionnaire and subjected to descriptive statistical analysis adapted to a case study. A high percentage of positivity for mental health compromising factors such as stress, depression, and anxiety, among others, is evident. This diagnosis, in the post-pandemic crisis context, proves capable of contributing to the quality of life and academic performance, favoring the university's implementation of actions that ensure a guided and humanized return to in-person classes.
References
ADAMOLI, A. N.; RITTMANN, I.; PREVIDELLI, J. F. A.; CARVALHO, J. R.; MARKUS, J., SZUPSZYNSKI, K. P. D. R.; Zanon, R. B. (2020). O uso de álcool e outras drogas em tempos de pandemia. Porto Alegre: PUCRS, 2020.
ATLAS DAS JUVENTUDES. Pesquisa juventude e pandemia corona vírus 2021. 2. ed. Relatório Nacional. [s.l.], 2021a. Disponível em: https://atlasdasjuventudes.com.br/biblioteca/pesquisa-juventudes-e-a-pandemia-do coronavirus-2021/ Acesso em: 14 fev. 2023.
ATLAS DAS JUVENTUDES. Evidencias para transformações da juventude. 2021b. Disponível: https://atlasdasjuventudes.com.br/wp-content/uploads/2020/06/ATLAS-DAS-JUVENTUDES-COMPLETO.pdf. Acesso: 14/02/2023.
BAPTISTA, M. N.; BAPTISTA, A. S. D.; OLIVEIRA, M. G. Depressão e gênero: por que as mulheres deprimem mais que os homens? Rev. Temas em Psicologia, 7(2), 143-56. Ribeirão Preto, 1999.
Barros, M. B. D. A.; Lima, M. G.; Malta, D. C.; Szwarcwald, C. L.; Azevedo, R. C. S. D.; Romero, D.; Gracie, R. Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Revista Epidemiologia e Serviços de saúde, [s.l.], n. 29, p.1-12, 2020.
BRIDI, C.; GURGEL, B.; GALZO, W. Em carta, governadores alertam OMS, Biden e Queiroga sobre risco de 3ª onda. CNN-Brasil, São Paulo, 25 maio 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/saude/2021/05/26/em-carta-governadores-alertam-oms-biden-e-queiroga-sobre-risco-de-3-onda. Acesso em: 26 maio 2021.
BRUM, E. Pesquisa revela que Bolsonaro executou uma “estratégia institucional de propagação do coronavírus. Jornal El País – Brasil, São Paulo, 21 jan. 2021. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2021-01-21/pesquisa-revela-que-bolsonaro-executou-uma-estrategia-institucional-de-propagacao-do-virus.html. Acesso em: 25 abr. 2021.
CABRAL, U. Número de desempregados chega a 14,1 milhões no trimestre até outubro. Agência IBGE, Brasília, 2020. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/29782-numero-de-desempregados-chega-a-14-1-milhoes-no-trimestre-ate-outubro. Acesso em: 14 fev. 2023.
CONSELHO NACIONAL DA JUVENTE [CONJUVE]. Pesquisa juventude e pandemia corona vírus. Relatório de resultados. [S.l], junho 2020. Disponível: https://4fa1d1bc-0675-4684-8ee9 031db9be0aab.filesusr.com/ugd/f0d618_41b201dbab994b44b00aabca41f971bb.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.
CONTI, B.; Garlipp, J.; CONCEIÇÃO, D.; ROCHA, M.; Noronha, J.; CASTO, L.; Torres, E. A maior crise do Capitalismo? Jornal dos Economistas, Rio de Janeiro, n. 369, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://www.corecon-rj.org.br/anexos/68DE88B40E98338D36B5EB580995A78E.pdf. Acesso em: 14 fev. 2023.
CORDEIRO, T. L. R. Pandemia da desinformação: as fake news e sua influência na vacinação contra a COVID-19 pela ótica de Michel Foucault. Espaço para a Saúde, Curitiba, v. 23, n. 23, e862, p. 1-6, 2022.
CORRÊA, C. A.; VERLENGIA, R.; RIBEIRO, A. G. S. V.; CRISP, A. H. Níveis de estresse, ansiedade, depressão e fatores associados durante a pandemia de COVID-19 em praticantes de Yoga. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 25, p. 1-7, 2020.
CRUZ DE OLIVEIRA, N. R.; DA COSTA, P. R. Saúde do estudante universitário: uma questão para reflexão. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 995-6. ISSN: 1413-8123. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=63030163036. Acesso em: 10 set. 2021.
GOULARTE, J.; SERAFIMAD S.; COLOMBOACD, R.; HOGGE, B.; CALDIERAROAD, A.; Rosa, A. Covid-19 and mental health in Brazil: psychiatric symptoms in the general population. Journal of Psychiatric Research, [s.l.], v. 132, jan. 2021, p. 32-7. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2020.09.021. Acesso em: 30 jun. 2022
MAIA, B.; Dias, P. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de psicologia, Campinas, v. 37, e200067. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067. Acesso em: 05 set. 2021.
OBSERVATÓRIO FIOCRUZ. Observatório covid-19 – indicadores. Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://observatorio.fiocruz.br/indicadores. Acesso: 17 set. 2022.
ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO (OIT). Jovens e pandemia de covid-19: Pandemia de covid-19 interrompe a educação de mais de 70% dos jovens. Brasília, DF, 2020. disponível em: https://www.ilo.org/brasilia/noticias/WCMS_753097/lang--pt/index.htm. Acesso: 14 fev. 2023.
ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT [OECD]. Coronavirus (Covid-19): SME policy responses. OECD, França, Paris, 15 jul. 2020. Disponível em: https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/coronavirus-covid-19-sme-policy-responses-04440101/ Acesso em: 14 fev. 2023.
PANCHAL, N.; Kamal, R.; Orgera, K.; Cox, C.; Garfield, R.; Hamel, L.; Chidambaram, P. The implications of COVID-19 for mental health and substance use. Kaiser family foundation, v. 21, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://pameladwilson.com/wp-content/uploads/4_5-2021-The-Implications-of-COVID-19-for-Mental-Health-and-Substance-Use-_-KFF-1.pdf. Acesso em: 10 set. 2021.
PONTES, A. Sofrimento mental de mulheres em isolamento social em tempos de pandemia pela covid-19. 60 fl. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia), Curso de Bacharelado em Enfermagem, Centro de Educação e Saúde, Universidade Federal de Campina Grande, Cuité – Paraíba – Brasil, 2021.
REDE PENSSAN. Brasil sem fome: a fome tem gênero. [s.l.], 2021. Disponível em: https://www.brasilsemfome.org.br/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=acaocidaddania-ampliva-google-geral-redepenssan-trafego-44704. Acesso em: 1º ago. 2022.
SAHÃO F. T, Kienen N. Adaptação e saúde mental do estudante universitário: revisão sistemática da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, n. 25, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-35392021224238. Acesso: 10 fev. 2023.
SANTOS, C. Estatística descritiva: manual de auto aprendizagem, 2. ed., Lisboa: Edições Sílabo, 2018. Disponível em: https://static.fnac-static.com/multimedia/PT/pdf/9789726189688.pdf. Acesso em: 13 fev. 2023.
SILVA, S. M.; Rosa, A. R. O impacto da covid-19 na saúde mental dos estudantes e o papel das instituições de ensino como fator de promoção e proteção. Revista Prâksis, Rio de Janeiro, n. 2, p. 189-206, 2021. Doi: https://doi.org/10.25112/rpr.v2i0.2446
SINDICATO DOS TRABALHADORES DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS [SINTUFAL]. Impactos da pandemia na vida de 1,5 bilhão de estudantes em 188 países. Portal SINTUFAL, Maceió, 8 out., 2020. Disponível em: https://sintufal.org.br/conteudo/2607/impactos-da-pandemia-na-vida-de-bilhao-de-estudantes-em-paises. Acesso em: 13 fev. 2023.
TRIBUNAL REGIONAL ELEITORAL. Emenda Constitucional n. 95 (EC 95). Limite dos gastos públicos. Portal TRE, Curitiba, 2016. Disponível em: https://www.tre-pr.jus.br/transparencia-e-prestacao-de-contas/gestao-orcamentaria-financeira-e-fiscal/emenda-constitucional-no-95-ec-95-limite-dos-gastos-publicos. Acesso em: 9 fev. 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Transforming education through innovation: The Global Education Coalition leading in action. Unesco, Paris, 2022. Disponível em: https://globaleducationcoalition.unesco.org/. Acesso em: 16 fev. 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA [UNESCO]. Proposta das Instituições Superior Públicas e Comunitárias do Brasil signatárias para a III Conferência Mundial de Educação Superior. Tema 1 – Impacto da covid-19 na Educação Superior. Coalização global de educação. Unesco, Paris, 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition. Acesso em: 5 fev. 2023.
VALENTIM, E.; Paz, F. Serviço Social e TICs: a prática profissional no contexto da Covid-19. Revista Katálysis, Recife, v. 25, n. 1. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0259.2022.e82538
XAVIER, Cesar. Entregadores de aplicativo pedem pouco sem perder liberdade na jornada. A esquerda bem informada. Jornal Vermelho, Brasília, 30 jun. 2020. Disponível em: https://vermelho.org.br/2020/06/30/entregadores-de-aplicativo-pedem-pouco-sem-perder-liberdade-na-jornada/. Acesso em: 28 dez. 2022.
ZANOBIA, L. Desemprego durante a pandemia foi maior que o estimado. Portal IBGE, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://veja.abril.com.br/economia/ibge-desemprego-durante-a-pandemia-foi-maior-que-o-estimado/. Acesso em: 13 fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Brasdorico Merqueades dos Santos, Lucy Nunes Ratier
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.