Environmental Education and museums: epistemological windows of the past, present and future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v23i3.3435

Keywords:

non-formal education, integral museum, museal education

Abstract

In this paper we seek to understand the museum, considering it an informal, in some cases, non-formal space of education, a favorable place to promote a critical and transformative approach to Environmental Education, on the epistemological issues surrounding the production of environmental knowledge, as well as social museology. For this, we used the qualitative research methodology, having as a theoretical foundation bibliographical research in authors of museology, science teaching, non-formal education, and critical environmental education, in which we present a brief epistemological reflection on the environmental crisis currently, as well as a brief history about the transformations that museum institutions have been going through over time. Museums have ceased to be elite and exclusive spaces, being led by the movement known as “New Museology”, aimed at the social transformation of local communities, which places them as educational spaces accessible to all society, which meets the ideas of a sustainable society, based on values ​​established on Critical and Transformative Environmental Education, therefore popular and accessible to society. It brings as results considerations about the challenges of museum educators, recognizing the difficulties in carrying out an Environmental Education that is Transformative Criticism in museums that work with the school, in the formation of conscientious citizens capable of critical and constructive thinking in the Brazilian present.

Author Biographies

Dirceu Mauricio Van Lonkhuijzen, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Doutorando e mestre em Ensino de Ciências, com linha de pesquisa em Educação Ambiental, na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Geógrafo pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Coordenador do Museu das Culturas Dom Bosco (MCDB/UCDB) e docente na (UCDB).

Icléia Albuquerque de Vargas, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Geógrafa pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora doutora sênior da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), atuando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Mestrado e Doutorado (INFI/UFMS). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental (GEPEA-MS) e do Grupo de Pesquisa Pantanal Sul, Ambiente e Organização do Território (CNPq).

 

Angela Maria Zanon, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Zoologia e bióloga pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professora doutora sênior da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), atuando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Mestrado e Doutorado (INFI/UFMS). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental (GEPEA-MS).

 

Suzete Rosana de Castro Wiziack, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação e bióloga pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Professora doutora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), atuando na coordenação do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Mestrado e Doutorado (INFI/UFMS). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental (GEPEA-MS).

References

ARRAIS, A. A. M; BIZERRI, M. X. A. A Educação Ambiental Crítica e o pensamento Freireano: tecendo possibilidades de enfrentamento e resistência frente ao retrocesso estabelecido no contexto brasileiro. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 37, n. 1, p. 145–65, jan./abr. 2020. E-ISSN: 1517-1256. DOI: http://dx.doi.org/10.14295/remea.v37i1.10885

BRULON SOARES, B. C. Caminhos da Museologia: transformações de uma Ciência do Museu. Senatus, Brasília, v. 7, n. 2, p. 32-41, dez. 2009.

BRULON SOARES, B. C.; MAGALDI, M. B. Museus e Museologia: aportes teóricos na contemporaneidade. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 9, n. 17, [s.p.], jan./jul. 2020.

BRULON SOARES, B. C. Descolonizar o pensamento museológico: reintegrando a matéria para re-pensar os museus. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, Nova Série, v. 28, p. 1-30. e1. 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/155323/158906. Acesso em 01 de julho de 2021.

CRUZ E SOUZA, L. C. A Mesa Redonda de Santiago do Chile e o desenvolvimento da América Latina: o papel dos Museus de Ciências e do Museu Integral. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 9, n. 17, p. 64-80, 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/museologia.v9i17.30109

CURY, M. X. Exposição: concepção, montagem e avalição. São Paulo: Annablume, 2005.

DESVALLÉS, A.; MAIRESSE, F.; BRULON SOARES, B. C.; CURY, M. X. Conceitos-chave de Museologia. São Paulo: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus/Pinacoteca do Estado de São Paulo/Secretaria de Estado da Cultura, 2013. 100 p. Disponível em: http://www.icom.org.br/wp-content/uploads/2014/03/PDF_Conceitos-Chave-de-Museologia.pdf. Acesso em: 1º jul. 2021.

FALCÃO, A. Museu e escola: educação formal e não-formal. TV Escola/Salto para o futuro (n. 3). Rio de Janeiro: Secretaria de Educação a Distância/Ministério da Educação. 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, V. A. Um sobrevôo: o conceito de educação não-formal. In: PARK, M. B.; FERNANDES, R. S. Educação não-formal contextos, percursos e sujeitos. Campinas: Unicamp/CMU/Editora setembro, 2005.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Campinas: Papirus, 2004.

GUIMARÃES, M.; VASCONCELLOS, M. M. N. Relações entre educação ambiental e educação em ciências na complementaridade dos espaços formais e não formais de educação. Educar em Revista, [s.l.], v. 22, n. 27, p. 147-62, 2006. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/6464/4653. Acesso em: 1º jul. 2021.

COMITÊ BRASILEIRO DO CONSELHO INTERNACIONAL DE MUSEUS [ICOM BRASIL]. Código de ética do ICOM para museus – versão lusófona. São Paulo: ICOM, 2009. Disponível em: http://icom.org.br/wpcontent/themes/colorwaytheme/pdfs/codigo%20de%20etica/codigo_de_etica_lusofono_iii_2009.pdf. Acesso em: 1º jul. 2021.

INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS - ICOM. Definição de Museus. São Paulo: ICOM, 2019. Disponível em: https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/. Acesso em01 de julho de 2021

JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Revista em Extensão, Uberlândia, v. 7, n. 1, 2008. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20390. Acesso em: 1º jul. 2021.

LAZZARIL, E.; BARCELLOS, S. B. Da colonialidade à sociedade de risco: a posição da Educação Ambiental em frente a esse diálogo. REMEA – Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 37, n. 3, Seção especial: XI EDEA – Encontro e Diálogos com a Educação Ambiental, p. 349-64, maio/ago. 2020.

LEFF, E. Pensar a complexidade ambiental. In: A complexidade ambiental. Tradução de Eliete Wolff. São Paulo: Cortez, 2003. p. 15-64.

LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental transformadora. In: Philippe Pomier Layrargues (Coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

LOUREIRO, F. C. B. Educação Ambiental e Epistemologia Crítica. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 32, n. 2, p. 159-76, jul./dez, 2015. ISSN 1517-1256.

LOUREIRO, C. F. B. Contribuições teórico-metodológicas para a educação ambiental com povos tradicionais. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, n. especial, p. 133-46, jun. 2020.

MARANDINO, M. Estudando a dimensão epistemológica da pedagogia museal. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS, 9. Girona, 9 -12 setembro de 2013. Anais […]. Caracas: Revista de Investigación, 2013. p. 2109–13.

MARANDINO, M.; CONTIER, D.; NAVAS, A. M.; BIZERRA, A.; NEVES, A. L. C. Controvérsias em Museus de Ciências: propostas para educadores. São Paulo: FEUSP, 2016. 52 p.

MORIN, E. Ciência com consciência. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 8.ed. rev. alter. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. En libro: A colonialidade do saber – eurocentrismo e ciências sociais. In: LANDER, E. (Org.). Perspectivas latinoamericanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, set. 2005. p. 227-78. (Colección Sur Sur).

SANTOS, M. C. T. M. Repensando a ação cultural e educativa dos museus. Salvador: Centro Editorial e Didático da UFBA, 1990.

SCHEINER, T. C. M. Museus e museologia – uma relação científica? Ciências em Museus, Belém, v. 1, n. 1, p. 15-30, 1989.

SCHEINER, T. C. M. Patrimônio, museologia e sociedades em transformação: reflexões sobre o museu inclusivo. In: SEMINÁRIO DE INVESTIGAÇÃO EM MUSEOLOGIA DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA E ESPANHOLA, 2., Buenos Aires, 27-29 setembro de 2010. Anais […]. Buenos Aires: Consejo Internacional de Museos – ICOM, 2010.

SCHEINER, T. C. M. Repensando o museu integral: do conceito às práticas. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, v. 7, n. 1, p. 15-30, jan./abr. 2012.

TEROSSI, M. J.; SANTANA, L. C. Educação ambiental no Brasil: fontes epistemológicas e tendências pedagógicas. REMA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação, Rio Grande, v. 24, jan./jul. 2010. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/issue/view/372. Acesso em: 1º jul. 2021.

VALENTE, M. E. A. A conquista do caráter público do museu. In: GOUVÊA, G.; MARANDINO, M.; LEAL, M. C. [Org.]. Educação e museu: a construção do caráter educativo dos museus de Ciência. Rio de Janeiro: Access, 2003. ISBN 9788586575440.

VARINE, H. A respeito da Mesa-Redonda de Santiago do Chile (1972). In: ARAÚJO, M. M.; BRUNO, M. C. O. A memória do pensamento museológico contemporâneo – documentos e depoimentos. São Paulo: Comitê Brasileiro do Icom/FFLCH/USP, 1995. p. 17-9.

VARINE, H. A Nova Museologia: ficção ou realidade. In: POSSAMAI, Z. R.; LEAL, E. Museologia Social. Porto Alegre: Secretaria Municipal da Cultura, 2000. p. 21-33.

Published

2022-10-25

How to Cite

Van Lonkhuijzen, D. M., Vargas, I. A. de, Zanon, A. M. ., & Wiziack, S. R. de C. (2022). Environmental Education and museums: epistemological windows of the past, present and future. Interações (Campo Grande), 23(3), 617–634. https://doi.org/10.20435/inter.v23i3.3435