Childhood and the city: the socialization processes of children
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v23i1.3164Keywords:
city, child, school, socializationAbstract
This article presents partial results of a research in development at the Doctorate in Education of the State University of Londrina, whose main objective is to know how children understand the city in which they live. The methodology used is action research. The researcher follows a group of 49 children from a public school in Londrina during the first three years of elementary school. The analysis focuses on the spaces portrayed by the children in the drawings and, although preliminary, point out places they pass by, such as houses, recreational areas, and downtown area. The theoretical framework is anchored in studies of Childhood Sociology and the study of the city.
References
ALDEROQUI, Silvia. Paseos urbanos: el arte de caminar como practica pedagógica. 1. ed. Buenos Aires: Lugar Editorial, 2012.
BAUMAN, Zygmunt. Tempos líquidos. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
BONAFÉ, Jaume Martinez. A cidade no currículo e o currículo na cidade. In: SACRISTÁN, José Gimeno (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 442-58.
CASTRO, Lucia Rabello de. A aventura urbana: crianças e jovens no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2004.
CORSARO, William. Sociologia da infância. Tradução de Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed, 2011.
COSTA, Marisa Vorraber. O consumismo na sociedade de consumidores. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). A educação na cultura da mídia e do consumo. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009, p. 33-7.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. São Paulo: Cortez, 1989.
MOLLO-BOUVIER, Suzanne. Transformação dos modos de socialização das crianças: uma abordagem sociológica. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 392-403, maio/ago. 2005.
PROUT. Allan. Preface. In: CHRISTENSEN, Pia; O’BRIEN, Margaret. (Ed.). Children in the City: home, neighbourhood and community. London/New York: Routledge Falmer, 2003, p. 15-6.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância e cidade: restrições e possibilidades. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 232-40, maio/ago. 2018.
SARMENTO, M. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-78, maio/ago. 2005.
SARMENTO, Manuel; GOUVEA, Maria Cristina S. Apresentação – olhares sobre a infância e a criança. In: SARMENTO, Manuel; GOUVEA, Maria Cristina S. Estudos da infância: educação e práticas sociais. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 7-13.
SIMAN, Lana Mara de C. Cidade: um texto a ser lido, experienciado e recriado, entre flores e ervas daninhas. In: MIRANDA, Sonia Regina; SIMAN, Lana Mara de C. (Org.). Cidade, memória e educação. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013, p. 41-58.
SIROTA, Regine. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 112, p. 7-31, mar./2001.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.
TUAN, Yu Fu. O espaço, lugar e a criança. In: THIOLLENT, Michel. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1983. p. 22-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.