Among reasons and emotions of university dropout, does context matter? An analysis of Santa Catarina community institutions
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v22i3.2881Keywords:
dropout, higher education, administration, accountingAbstract
Although increasing efforts have been expended in analyzing the understanding of the phenomenon of dropout in higher education, the literature is still limited and silent about exogenous factors and related to the characteristics of higher education institutions (HEI). This study aims to identify and discuss the academic dropout in Business Administration and Accounting courses in HEI of Santa Catarina. To contribute to the understanding of the theme, this study adopted a quantitative approach. We used as a sample the courses in Administration and Accounting in the Santa Catarina HEI and the CRiteria Importance Through Intercriteria Correlation (CRITIC) method for the analysis and ranking of institutions in terms of academic dropout from 2010 to 2014, being the first study of the theme that considers and evidences the feasibility adoption of the method. The findings show that private HEI located in regions with lower Human Development Index (HDI) and low per capita income have higher dropout rates compared to public and private HEI located in more developed regions. From the theoretical perspective, the article contributes to extend the debate and knowledge of the area by adopting an original quantitative approach and methodology, as well as by considering the exogenous factors related to the characteristics of the HEI. Empirically, the study also provides support for government and educational managers to evaluate the strategies adopted and the resource efficiency employed in the HEI.
References
BAGGI, C. A. S.; LOPES, D. A. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 355-74, 2011.
BENTES, S. R.; MENEZES, R.; MENDES, D. A. Entropic measures in nonlinear dynamics. In: SALGUEIRO, M. F.; MENDES, D. A.; MARTINS, L. F. (Ed.). Temas em métodos quantitativos. Lisboa: Edições Sílabo, 2009.
BRAGA, M. M.; PEIXOTO, M. C. L.; BOGUTCHI, T. F. A evasão no ensino superior brasileiro: o caso da UFMG. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 8, n. 3, p. 161-89, 2003.
CUNHA, J. V. A.; LUCA, M. M. M.; LIMA, G. A. S. F.; CORNACCHIONE JR, E. B.; OTT, E. Quem está ficando para trás? Uma década de evasão nos cursos brasileiros de graduação em Administração de Empresas e Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), Brasília, v. 9, n. 2, p. 124-42, 2015.
CUNHA, J. V. A.; NASCIMENTO, E. M.; OLIVEIRA DURSO, S. Razões e influências para a evasão universitária: um estudo com estudantes ingressantes nos cursos de Ciências Contábeis de instituições públicas federais da Região Sudeste. Advances in Scientific and Applied Accounting, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 141-61, 2016.
DIAKOULAKI, D.; MAVROTAS, G.; PAPAYANNAKIS, L. Determining objective weights in multiple criteria problems: the critic method. Computers & Operations Research, Amsterdã, v. 22, n. 7, p. 763-70, 1995.
GAMBIRAGE, C.; BOHN, A. C.; HEIN, N.; SILVA, J.; DOMINGUES, M. J. C. S. Elementos de satisfação dos estudantes de cursos de pós-graduação lato sensu em uma instituição do sistema ACAFE no meio-oeste catarinense. Revista Meta Avaliação, Rio de Janeiro, v. 9, n. 27, p. 433-63, 2017a.
GAMBIRAGE, C.; XAVIER, W. G.; SILVA, J.; GREENE, F.; GANDONOU, J. M. Economic performance of private higher education institutions in distance education through mergers and acquisitions. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 252-84, 2017b.
GATI, I.; SAKA, N. High school students' career‐related decision‐making difficulties. Journal of Counseling & Development, Weinheim, v. 79, n. 3, p. 331-40, 2001.
GISI, M. L. A Educação Superior no Brasil e o caráter de desigualdade do acesso e da permanência. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 17, p. 97-112, 2006.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA [INEP]. Censo da Educação Superior. INEP, Brasília-DF, 2017. Disponível em: https://inep.gov.br/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 30 dez. 2019.
LAS CASAS, A. L.; GUEVARA, A. J. H.; MERIGHI, C. C. Avaliação de serviços em Instituições de Ensino Superior para o Desenvolvimento Local. Interações, Campo Grande, v. 14, p. 11-24, 2013.
LEAL, E. A.; MIRANDA, G. J.; CARMO, C. R. S. Teoria da autodeterminação: uma análise da motivação dos estudantes do curso de ciências contábeis. Revista Contabilidade & Finanças, São Paulo, v. 24, n. 62, p. 162-73, 2013.
LUNA, I. N.; BARDAGI, M. P.; GAIKOSKI, M. M.; MELO, F. D. S. Empresas juniores como espaço de desenvolvimento de carreira na graduação: reflexões a partir de uma experiência de estágio. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, Florianópolis, v. 14, n. 4, p. 441-51, 2014.
NJOKU, J. C.; HEIJDEN, B. I. V. D.; INANGA, E. L. Fusion of expertise among accounting faculty: towards an expertise model for academia in accounting. Critical Perspectives on Accounting, Amsterdã, v. 21, n. 1, p. 51-62, 2010.
OLIVEIRA, R. T. D.; BARBOSA, E. D. Retenção dos discentes de Administração da UFS: fatores condicionantes e ações da gestão acadêmica. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 355-80, 2016.
OSBORNE, J. W.; JONES, B. D. Identification with academics and motivation to achieve in school: how the structure of the self influences academic outcomes. Educational Psychology Review, Berlim, v. 23, n. 1, p. 131-58, 2011.
PIERRE, K. S. T.; WILSON, R. M. S.; RAVENSCROFT, S. P.; REBELE, J. E. The role of accounting education research in our discipline: an editorial. Issues in Accounting Education, Atlanta, v. 24, n. 2, p. 112-130, 2009.
RAMOS, F. M.; NEZ, E. D.; HEIN, N. Ranking das instituições de Ensino Superior do Sistema ACAFE a partir dos indicadores de desempenho econômico, financeiro e de atividades. Pensar Contábil, Rio de Janeiro, v. 16, n. 30, p. 52-60, 2014.
SILVA, A. M.; SAUAIA, A. C. A. Evasão e qualidade em instituições de Ensino Superior privadas: uma análise da economia dos custos de transação. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 15, n. 4, p. 805-30, 2014.
SILVA FILHO, R. L. L.; MOTEJUNAS, P. R.; HIPÓLITO, O.; LOBO, M. B. C. M. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de pesquisa, Maranhão, v. 37, n. 132, p. 641-59, 2007.
TROELSEN, R.; LAURSEN, P. F. Is drop‐out from university dependent on national culture and policy? The Case of Denmark. European Journal of Education, Weinheim, v. 49, n. 4, p. 484-96, 2014.
WOLTER, S. C.; DIEM, A.; MESSER, D. Drop‐outs from swiss universities: an empirical analysis of data on all students between 1975 and 2008. European Journal of Education, Weinheim, v. 49, n. 4, p. 471-83, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.