The Latin American Integration Route (RILA), in the face of the UN 2030 Agenda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v24i4.4256

Keywords:

RILA, Income, work, SDG, sustainable development

Abstract

The Latin American Integration Route (RILA), or bioceanic corridor, is a project aiming to integrate
Mato Grosso do Sul (MS) with the Ports of Northern Chile. The city of Porto Murtinho (MS), located on the
banks of the Paraguay River, is where a bridge is being built to connect this city to the municipality of Carmelo
Peralta, in Paraguay. The challenge is that this corridor is not only a catalyst for development, expanding
its benefits beyond the already consolidated export sectors, but that it also opens up opportunities for the
promotion of intra-regional trade, tourism, culture, education, in line with the objectives of the Sustainable
Development Goals, SDG. This article aims to discuss the RILA in view of the UN 2030 Agenda, from a debate
on the concept of development. This is a qualitative study, conducted in the SciELO database and in documents
from ECLAC, IPEA, among others. Bardin's content analysis methodology was adopted for data discussion. It
is concluded that the development promised by Brazilian governments with RILA must be an inclusive and
sustainable development to bring prosperity and peace to everyone and not just to grain, cellulose, and meat
exporters. And that the authorities of Porto Murtinho, through their public policy agendas, in line with the
UN 2030 Agenda, develop programs aimed at workers, so that they can work in the jobs that will emerge.
Keywords: RILA; SDG; sustainable development; work; Income.

Author Biographies

Francisco Alexandre Araújo Barros, Centro Universitário Augusto Mota (UNISUAM)

Doutorando em Desenvolvimento Local pelo Centro
Universitário Augusto Mota (UNISUAM). Mestre em Gestão de Negócios Turísticos pela Universidade
Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Direito Penal e Processo Penal pela Faculdade Entre Rios
do Piauí (FAERPI). MBA em Gestão Estratégica de Pessoas pela Faculdade Estratego. Graduado
em Direito pelo Centro Universitário Estácio do Ceará (ESTÁCIO). Professor da Academia Estadual
de Segurança Pública do Ceará (AESP) dos Cursos de Formação Profissional para Polícia Militar,
Polícia Civil, Bombeiro Militar e Perícia Forense.

katia Eliane Avelar, Centro Universitário Augusto Mota (UNISUAM)

Doutora em Ciência pela Unviversidade Federal do Rio de Janeiro
(UFRJ). Docente e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado)
em Desenvolvimento Local do Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM).

Patricia Maria Dusek, Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM)

Doutora em Direito pela Universidade Veiga de Almeida Gama Filho. Mestre
em Direito pela Universidade Cândido Mendes, onde também obteve o título de graduação na
mesma área. Especialista em Direito pela Escola de Magistratura do Estado do Rio de Janeiro.
Professora de cursos de graduação em Administração e Direito e pesquisadora no Programa de
Pós-graduação stricto sensu em Desenvolvimento Local (PPGDL) do Centro Universitário Augusto
Motta (UNISUAM), onde também leciona as disciplinas Governança Corporativa Ambiental,
Desigualdades Socioespaciais, Empreendedorismo e Plano de Negócios e Legislação Empresarial.

Maria Geralda de Miranda, Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM)

Pós-doutoranda em Políticas Públicas e Formação Humana na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Pós-doutora em Estudos de Literaturas Africanas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutora em Letras com ênfase em estudos pós-coloniais pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Literatura Comparada com ênfase nos estudos culturais pela UFF. Especialista em Literaturas Vernáculas, graduação em Comunicação Social (Jornalismo) e em Letras Clássicas e Vernáculas pela UERJ. Professora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local, do Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM), onde também e professora titular.

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Published

2023-11-14

How to Cite

Barros, F. A. A., Avelar, katia E. ., Dusek, P. M. ., & Miranda, M. G. de. (2023). The Latin American Integration Route (RILA), in the face of the UN 2030 Agenda. Interações (Campo Grande), 24(4), e2444256. https://doi.org/10.20435/inter.v24i4.4256

Issue

Section

DOSSIÊ III: O PAPEL DA UNIRILA NOS "DESAFIOS DA INTEGRAÇÃO NA ROTA BIOCEÂNICA (BRASIL, PARAGUAI, ARGENTINA E CHILE)"