Impacts of the implementation of the Bioceanic Road Corridor on school education in the Brazil/Paraguay border: knowing the context

knowing the context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/inter.v22i4.3423

Keywords:

Bioceanic Highway Corridor, Porto Murtinho, social impacts, Schooling

Abstract

Despite its eminently economic merits, the implementation of the Bioceanic Corridor: Porto Murtinho-Portos do Norte Chile Route also requires the intelligibility of its various social impacts on local communities, including those that affect public education. In this sense, this work aims to understand the social, economic and, especially, educational context of the southern Mato Grosso municipality of Porto Murtinho, which borders Carmelo Peralta in Paraguay and is the starting point of the Route in Brazil. Therefore, we carried out bibliographical and statistical research, through the collection and analysis of official indicators generated by IBGE and INEP. The results show that Porto Murtinho, a small town, has its economy based primarily on agriculture; the public school system serves just over four thousand students daily and this demand is marked by cultural and linguistic diversity given the presence of foreigners and indigenous populations as well. Based on these data, therefore, it is clear that the implementation of the Bioceanic Corridor will focus on a context in itself that is already diverse and will tend to increase the demand for school education as it should boost the permanence of inhabitants who currently do not find jobs in the municipality, and also the arrival of new subjects, given the potential economic growth represented by the implementation of the Bioceanic Corridor. Thus, the implementation should be accompanied by investments in education, aiming to fill gaps that already existed and meet emerging needs.

Author Biographies

Jaqueline Daniela Basso, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Professora Adjunta na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul/UEMS, Unidade de Campo Grande. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, na linha Estado, Política e Formação Humana. Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação do Campo da Universidade Federal de São Carlos- GEPEC/ UFSCar e no Grupo Trabalho, Educação e Políticas Públicas G-TEPE/ UEMS. Coordenadora do GT Educação do eixo Impactos Sociais na Unirila. Filiação: Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul-UEMS

Vanessa Arlésia de Souza Ferretti , Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Professora Adjunta na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul/UEMS. Coordenadora do Curso de Licenciatura em Letras Português-Espanhol e suas Literaturas, na Unidade de Campo Grande. Doutora em Linguística, na área de Linguística Aplicada, pela Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC. Tem experiência na Educação básica, técnica e superior. Integra o Núcleo de Estudos Bakhtinianos (NEBA) e o Grupo de pesquisa Educação, Cultura e Diversidade, vinculado à Rede de Pesquisa Internacional para América Latina, Europa e Caribe/Rede ALEC. Editora da Web Revista Linguagem, Educação e Memória. Empreende pesquisa a partir dos Estudos Críticos do Discurso e da Análise Dialógica do Discurso

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Published

2021-12-14

How to Cite

Basso, J. D., & de Souza Ferretti , V. A. (2021). Impacts of the implementation of the Bioceanic Road Corridor on school education in the Brazil/Paraguay border: knowing the context: knowing the context. Interações (Campo Grande), 22(4), 1197–1212. https://doi.org/10.20435/inter.v22i4.3423