Gaps of knowledge and cooperation: analysis of a social network in an institute of technology in the ABC Paulista region
DOI:
https://doi.org/10.20435/inter.v22i3.3065Keywords:
social network analysis, centrality, knowledge gaps, cooperation, institute of technologyAbstract
This research aimed to analyze the relationships between companies in an organizational network based on the knowledge and cooperation gap model. The research was carried out at a technology institute in the metropolitan region of São Paulo. The methods used were social network analysis and univariate analysis of variance. The present study showed that, individually, being as director of the institute is relevant, although, collectively, it is understood that the centrality reduction of few actors is of great importance.
References
AHUJA, G. Collaboration networks, structural holes and innovation: a longitudinal study. Administrative Science Quarterly, New York, v. 45, n. 3, p. 425-55, 2000.
BACHARACH, S. B. Organizational theories: some criteria for evaluation. Academy of Management Review, New York, v. 14, n. 4, p. 496-515, 1989.
BALESTRIN, A.; VERSCHOORE, J. R.; REYES JR., E. O campo de estudo sobre redes de cooperação interorganizacional no Brasil. RAC, Curitiba, v. 14, n. 3, p. 458-77, 2010.
BRASS, D. J.; BURKHARDT, M. E. Potential power and power use: an investigation of structure and behavior. Academy of Management Journal, New York, v. 36, n. 3, p. 441-70, 1993.
BRESCHI, S.; MALERBA, F. Clusters, networks and innovation. Oxford: Oxford University Press, 2005.
CÂMARA, S. F.; DE LIMA, B. B.; MOTA, T. L. N. G.; SILVA, A. L. The management of innovation networks: possibilities of collaboration in light of game theory. Business and Management Studies, Beaverton, v. 4, n. 2, p. 24-34, 2018.
CAPALDO, A. Network structure and innovation: the leveraging of a dual network as a distinctive relational capability. Strategic Management Journal, London, v. 28, n. 6, p. 585-608, 2007.
CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. Tradução de Eliana Rocha. São Paulo: Editora Senac, 2006.
CHOO, C. W. The knowing organization: how organizations use information for construct meaning, create knowledge and make decisions. Nova York: Oxford Press, 1998
CONDE, R. N. C.; FARIAS-FILHO, M. C. Relações informais influenciadas pela estrutura formal: uma análise de redes sociais de gestores. RCA, Florianópolis, v. 1, n. 3, p. 68-80, 2016.
COSTA, E. S.; BITANTE, A. P.; BRITTO, L. C.; PINHEIRO, L. R. D.; FARINA, M. C. Análise das relações e ações conjuntas entre as empresas do APL têxtil da região metropolitana de São Paulo: contribuições para o seu crescimento. Interações, Campo Grande, v. 19, n. 2, p. 401-15, 2018.
CROSS, R.; PRUSAK, L. The people who make organizations go-or stop. Harvard Business Review, Cambridge, v. 80, n. 6, p. 104-12, 2002.
CUNLIFFE, A. L. Organization theory. London: Sage, 2008.
DHANARAJ, C.; PARKHE, A. Orchestrating innovation networks. Academy of Management Review, New York, v. 31, n. 3, p. 659-69, 2006.
DYER, J. H.; NOBEOKA, K. Creating and managing a high-performance knowledge-sharing network: the toyota case. Strategic Management Journal, London, v. 21, n. 3, p. 345-67, 2000. Special issue: strategic networks
EVERETT, M. G.; BORGATTI, S. P. The centrality of groups and classes. The Journal of Mathematical Sociology, London, v. 23, n. 3, p. 181-201, 1999.
GARCIA, I. Uma visão antropológica das redes sociais. Harvard Business Review Brasil, [s.l.], n. 2, 12 jan. 2012.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
GRANDORI, A.; SODA, G. Inter-firm networks: antecedents, mechanisms and forms. Organization Studies, London, v. 16, n. 2, p. 183-214, 1995.
GUEDES, H. P.; ZIVIANI, F.; PAIVA, R. V. C. P.; FERREIRA, M. A. T.; HERZOG, M. M. Mensuração da capacidade absortiva: um estudo nas empresas brasileiras fabricantes de coletores solares. Gestão & Produção, São Carlos, v. 24, n. 1, p. 50-63, 2017.
HANNEMAN, R. A.; MARK, R. Introduction to social network methods. Riverside, CA: University of California, 2005. Disponível em: http://faculty.ucr.edu/~hanneman/. Acesso em: 23 jul. 2019.
HITT, M. A.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R. E. Administração estratégica: competitividade e globalização. Tradução de All Tasks. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
HOPPE, B.; REINELT, C. Social network analysis and the evaluation of leadership networks. Leadership Quarterly, Amsterdam, v. 21, n. 4, p. 600-19, 2010.
LEONARDO, S. B.; FARINA, M. C.; ANDREOLI, T. P.; LIMA, A. P. M. B. Relacionamentos interpessoais formal e informal: interação das redes no ambiente acadêmico. RAC, Curitiba, v. 23, n. 3, p. 395-415, 2019.
NOHRIA, N.; ECCLES, R. G. Networks and organizations: structure, form and action. Boston: Harvard Business School Press, 1992.
NOOTEBOOM, B.; GILSING V. A. Density and strength of ties in innovation networks: a competence and governance view. Tilburg: Econpapaers, 2005.
PELZ, F. D.; DE JESUS, E. A.; RAABE, A. L. A. Um mecanismo para correção automática de exercícios práticos de programação introdutória. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO [SBIE], 23., 26-30 out. 2015, Maceió. Anais [...]. Maceió: SBIE, 2015.
POWELL, W. W.; KOPUT, K. W.; SMITH-DOERR, L. Interorganizational collaboration and the locus of innovation: networks of learning in biotechnology. Administrative Science Quarterly, London, v. 41, n. 1, p. 116-45, 1996.
QIU, J.; WANG, Z.; NIAN, C. An approach to filling firms' knowledge gaps based on organisational knowledge structure. Journal of Knowledge Management, London, v. 18, n. 1, p. 1-18, 2014.
ROTH, A. L.; WEGNER, D.; ANTUNES JÚNIOR, J. A.; PÁDUA, A. D. Diferenças e inter-relações dos conceitos de governança e gestão de redes horizontais de empresas: contribuições para o campo de estudos. Revista Administrativa, São Paulo, v. 47, n. 1, p. 112-23, 2012.
TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, A. R.; DI CHIARA, I. G. Das redes sociais à inovação. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 2, p. 93-104, 2005.
TORTORIELLO, M.; REAGANS, R.; MCEVILY, B. Bridging the knowledge gap: the influence of strong ties, network cohesion, and network range on the transfer of knowledge between organizational units. Organization Science, Catonsville, v. 23, n. 4, p. 1024-39, 2012.
TSAI, W. Knowledge transfer in intraorganizational networks: effects of network position and absorptive capacity on business unit innovation and performance. Academy of Management Journal, New York, v. 44, n. 5, p. 996-1004, 2001.
VIEIRA, E. A percepção da informação e da sua relevância no cenário institucional: sob a perspectiva de gestores e líderes. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 12, n. especial, p. 534-52, 2014.
WASSERMAN, S.; GALASKIEWICZ, J. Advances in social network analysis. London: Sage, 1994.
ZANCAN, C.; DOS SANTOS, P. C. F.; CAMPOS, V. O. As contribuições teóricas da análise de redes sociais (ARS) aos estudos organizacionais. Revista Alcance, Vale do Itajaí, v. 19, n. 1, p. 62-82, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.